e-Defter Beyan Sistemi Nedir? Nasıl Kullanılır?

Genel Hukuk ve Vergi İş Yönetimi 2dk
Genel Hukuk ve Vergi İş Yönetimi

Defter beyanının ne anlama geldiğini öğrenirseniz sistemi de daha rahat kullanabilirsiniz. Bu nedenle yazımızda defter beyanı nedir, kimler defter beyan sistemini kullanabilir, sistem üzerinden hangi beyannameler gönderilir gibi soruları yanıtladık.

e-Defter Beyan Sistemi Nedir?

e-Defter beyan sistemi, mükelleflerin tutmak zorunda olduğu defterin elektronik ortamda bildirildiği sistemdir. İşletme hesabına göre defter tutan mükellef ile basit usulde olan mükellef kayıtlarının elektronik ortamda oluşturulmasını, saklanmasını ve bildirilmesini sağlayan, kayıtlardan hareket ederek elektronik ortamda vergi beyannamesi ve dilekçe verilmesine olanak sağlayan sistemdir.
e-Defter beyanının elektronik ortamda bildirilmesi vergi takibi açısından da kolaylık sağlar. Noter yetkilileri tarafından kullanılır. Özellikle serbest meslek sahipleri için önemlidir.

e-Defter Beyanı Ne zaman Yapılır 2024

2024 yılında kullanılacak ve kağıt ortamında tutulacak olan yevmiye, kebir, envanter, damga ve yönetim kurulu kararı defterinin tasdikinin 31.12.2023’e kadar yapılması gerekiyor.

  • Eğer 2023 yılı defterleri kullanılacak ise 2024 yılı kullanımı için ara tasdiklerinin 31.01.2024’e kadar
  • Kağıt ortamında tutulan 2023 yılı yevmiye defterinin kapanış tasdikinin 30.06.2024’e kadar

noterden yaptırılması zorunludur.

e-Defter Beyan Sistemi Nasıl Kullanılır?

2018 yılı itibarıyla defterler kağıt ortamında değil e-Defter beyan yöntemi esas alınarak GİB üzerinden tutuluyor.
Mükellef olan serbest meslek erbabı adına başvuru şu şekilde gerçekleşiyor:

  • https://www.defterbeyan.gov.tr/ adresinden ‘başvuru’ ekranına gidin.
  • Açılan pencerede müşteri ya da kendinize ait kullanıcı adı ve şifreyi girin.
  • Açılan pencerede “mükellef için” ya da “kendim için” başvuru seçeneklerinden birini tercih edin.
  • Dilekçe ekranında bilgilere ek yaparak işlemi tamamlayabilirsiniz.
  • Damga vergisi sürekli mükellefi iseniz damga vergisi defterini de işaretlemelisiniz.
  • “Şartları okudum, kabul ettim" seçeneğini seçip başvuru linkine tıklayarak e-Defter beyan başvurunuzu tamamlayabilirsiniz.

e-Defter Beyan Sistemi Neden Kullanılır?

Kayıtların elektronik ortamda oluşturulması, saklanması zorunludur. Bu nedenle e-Defter beyan zorunluluğu getirilmiştir.Mükellefler sistem dışında kayıt yapamaz, defter tutamaz, kağıt veya elektronik beyanname gönderme işlemi gerçekleştiremez.
Mükelleflerin defter beyan sistemi haricinde gönderdikleri beyannameler kabul edilmez; hiç kayıt yapmamış ve defter tutamamış sayılırlar.


Mikro Yazılım’ın e-Defter ürün ve çözümlerini göz atmak ve hemen hızlıca e-Defter’e geçmek için tıklayın.