e-İmza nedir?
Elektronik imza (e-imza), yazılı evrakınıza elinizle attığınız imzaya eş şekilde güvenli ve güvenilirdir. e-İmzanın özelliklerini aşağıda sıralıyoruz:
- 5070 sayılı yasa gereği ıslak imza ile aynı değere sahiptir.
- e-İmza sertifikası vermeye yetkisi olan kurumlardan alınır.
- Islak imza gibi tek bir formu ya da türü bulunmaz; sayısal bir veridir. Değişik harf, karakter ve sembollerin bir kombinasyonudur. Kullanıldığı yere ve metne göre değişebilir.
- Elektronik ortamda bulunan bir belgenin imzalayanının kim olduğunu net şekilde ortaya koyar. Yani kimlik doğrular.
- Belgeye inkar edilmezlik niteliğini kazandırır. e-İmza kullanan kişi, dijital ortamda yaptığı bir işi ya da işlemi reddedemez.
- e-İmza ile imzalanan dijital evrak senet gibidir ve aksi kanıtlanmadıkça delil niteliği taşır.
- Dijital verilerde izinsiz biçimde değişiklik yapılmasının, bu verilerin silinmesinin yahut veriye ek yapılmasının önüne geçer. Yani veri bütünlüğünü korur.
- İnternetteki açıkları kullanıp başkası adına işlem yapan kullanıcıları engeller.
e-İmza nerelerde kullanılır?
-İmza ile aşağıdaki kamusal ve ticari uygulamalarda işlem yapılabilir:
- ÖSS, KPSS, LES, pasaport vb. başvurularda
- Kurumlar arası iletişimde
- Sosyal güvenlik uygulamalarında
- Sağlık uygulamalarında
- Vergi ödemelerinde
- Elektronik oy verme işlemlerinde
- İnternet bankacılığında
- Sigortacılık işlemlerinde
- Kağıtsız ofislerde
- e-Sözleşmelerde
- e-Siparişlerde
e-İmza nasıl alınır?
Dijital belgenizin size ait olduğunu doğrulayan e-imza uygulamasından nasıl yararlanabilirsiniz? Öncelikle e-imza başvurunuzu dilerseniz bireysel dilerseniz kurumsal olarak gerçekleştirebileceğinizi hatırlatalım. Bir e-İmza edinmek için şu aşamaları takip edebilirsiniz:
Bireysel e-imza başvurusu için gerekli belgeler
- Nitelikli Elektronik Sertifika taahhütnamesi ve başvuru formu
- Bir nüfus cüzdanı, pasaport ya da sürücü belgesinin aslı (fotoğraflı ve T.C. kimlik numaralı, geçerli)
Kurumsal e-imza başvurusu için gerekli belgeler
- Nitelikli Elektronik Sertifika taahhütnamesi ve başvuru formu
- Ticaret sicil memurluklarından son yarım yıl içinde aldığınız faaliyet belgesi (aslı)
- Bir nüfus cüzdanı, pasaport, sürücü belgesinin aslı (fotoğraflı ve T.C. kimlik numaralı, geçerli)
- İmza sirküleri fotokopisi
e-İmzayı kullanmaya başlarken: 3 adımda e-İmza kurulumu
- Aldığınız elektronik imzayı kullanmaya başlamak için öncelikle bir kart sürücü yazılımı edinmeli ve kurmalısınız.
- İlgili yazılım size e-imzanız ile birlikte gönderilen CD veya diğer materyallerin arasında olacaktır. Dilerseniz e-imzanızı temin eden sağlayıcının web sitesinden de indirebilirsiniz.
- Kurduğunuz programdan elektronik sertifikanıza giriş yaptığınızda e-imzanız da kullanıma hazır olacaktır.
e-İmza Appleti nedir?
e-İmza Appleti, bir yazılım öğesidir ve web tarayıcı ile çalışır. e-İmza ile yapacağınız işlemleri e-İmza Appleti ile gerçekleştirebilirsiniz. e-İmza Appleti'nin 3 özelliği:
- Açık internet sayfasında tablo benzeri bir dörtgenin içinde çalışır. Yazılımla yapılabilecek işlemleri yapar.
- İndirildiği makineye bağlanır ve veri alışverişini gerçekleştirir.
- Kullanıcıyla etkileşimli olarak çalışır.
e-İmza Appleti'nin desteklediği ayarlamalar
- Java runtime environment (JRE) 1.6 ya da üzeri sürümler
- Internet explorer 6 veya üzeri, Firefox 2 veya üzeri web tarayıcılar
- Windows 2000/2003/XP/Vista, Linux, Macosx, Solaris Sparc işletim sistemleri
- Türkiye Cumhuriyeti sınırları içinde geçerli bir elektronik imza sertifikası